Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lébény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lébény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lébény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lébény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mit tudnak majd az okos buszok Győrben?
Akár otthonról, a mobiltelefonunkból megtudhatjuk, hány perc múlva kell elindulni a buszmegállóba, hogy elérjük a következő járatot.
A Volán-társaság diszpécserei közben azt is látják, hol alakult ki
dugó a városban; ha pedig baleset miatt egy járat nem tud eljutni a
célpontba, azt már a buszon megtudják az utasok. Ezek példák arra, mit
tudnak az ˝okos˝ buszok.
November végéig több mint száz győri
buszba beszerelik azokat a fedélzeti számítógépeket, monitorokat,
hangszórókat és kijelzőket, amelyek egyrészt az utastájékoztatást
szolgálják, másrészt a Kisalföld Volán diszpécsereinek munkáját segítik,
de egyben alapjai is a győri ˝okos˝ buszrendszernek.
Pontosan
két hete írtuk meg: két és fél év után eredményesen zárult a győri
tömegközlekedés korszerűsítésére kiírt – sokadik – közbeszerzési
eljárás, így mintegy félmilliárd forintos uniós támogatással országosan
egyedülálló utastájékoztató és irányítási rendszert alakítanak ki
tavaszra a megyeszékhelyen. Most ennek részleteit tudhatja meg az
olvasó.
A tervek szerint már a jövő héten megérkezhetnek a járművekbe
beszerelendő készülékek, onnantól kezdve pedig elkezdődik a buszok
átalakítása. (A munkát a közbeszerzésen nyertes Synergon cég végzi.) Az
idő ugyan sürget, de naponta legfeljebb két buszt lehet kivonni a
forgalomból ahhoz, hogy a tömegközlekedésben ne legyen fennakadás –
mondta el kérdésünkre Pócza Mihály. A Kisalföld Volán vezérigazgatója
azt ígéri: ha minden a tervek szerint alakul, az utasok nem vesznek
észre szinte semmit az átalakításból. Pontosabban annyit igen, hogy
november végére a buszokban már bent lesznek a digitális táblák,
egyelőre persze sötét képernyővel; a húsz kijelölt megállóhelyen pedig
kihelyezik a digitális utasinformációs táblákat (köznyelven
totemoszlopokat). A teljes rendszert tavasszal helyezik üzembe.
Milyen
előnyei lesznek ennek az utasok számára? Először is azokon a csomóponti
megállóhelyeken (például a megyeháza melletti szökőkútnál, a
virágpiacon vagy a városháza mellett), ahol lesz ˝totemoszlop˝, pontosan
látni fogják, mikor érkezik a járatuk. De ugyanezt megteheti az is,
akinek a mobiltelefonján van WAP-rendszer: ő akár otthonról láthatja,
mikor kell elindulnia a buszmegállóba, hogy a következő járatot elérje.
Ez a rendszer képes egyébként arra is, hogy megtervezze az útvonalat és
az átszállásokat azoknak, akik csak a városrészt, illetve az utcát
tudják, ahová el kívánnak jutni, a járat számát nem.
A buszokon
magyar, angol és német nyelven hallhatjuk majd a legfontosabb
információkat: a következő megállót, az átszállási lehetőséget, de azt
is, ha például egy baleset vagy váratlan úthiba miatt a busz nem fog
tudni eljutni a végállomásra. Mivel a járművekbe fedélzeti számítógép
kerül, így az irányító központban mindig tudják, merre járnak a buszok; a
zöldút-vezérlő berendezéssel pedig gyorsítható egy-egy járat esetében
az előrehaladás. Most már az is tudható, hogy tíz buszban lesz
utasszámláló berendezés, így a szakemberek – no és a járatszámokat
megrendelő önkormányzat – látni fogják a buszok kihasználtságát
csúcsidőben, illetve azon kívül is.
A buszsofőrök külön képzést
kapnak, hogy a berendezéseket könnyen tudják kezelni: ha például valami
probléma akad, akkor azt a diszpécserközpontnak egy gombnyomással
jelezni tudják a GPS-rendszerre épülő, beszerelt készülékükön. Ha pedig
az ˝okos˝ rendszer teljesen kiépül, akkor lehetőség nyílik a
későbbiekben az elektronikus jegyvásárlás bevezetésére is, de ez valóban
a jövő, az első ütem még a buszoké.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!