|
„A Sziklás Madonna Leonardo da Vinci elsõ képe, amelyet milánói tartózkodása
alatt
festett. Azzal a céllal készült a mû, hogy majd a milánói San Francesco
Grande templom
Szeplõtelen Fogantatás kápolnájának
a szárnyas-oltárát díszítse.
A barlang témája mindig lenyûgözte az olasz mestert.
Szerinte a barlangok
sajátos geológiai zsigerek, amelyekben a "fortélyos természet"
elhelyezte
hatalmas és titokzatos szervezetét. Elõször a Sziklás Madonna címe
így hangzott:
Madonna a Kisdeddel, Keresztelõ Szent Jánossal és az angyallal.
A kép hátterében
gleccserekre emlékeztetõ hegyek láthatók,
ami a természet végtelenségét
hivatott jelképezni - minden valószínûség szerint
ez a kép igazi témája.
A mûvész ugyanennek a témának még egy verzióját elkészíti,
amely ma a londoni
National Gallery tulajdonát képezi.”
|
Hermelines nõ (1485-1490)

|
„A Hermelines nõ
a lengyel irodalomban
Nõ menyéttel,
vagy
Nõ menyétkével címen is
szerepel,
Leonardo da Vinci elsõ milánói
tartózkodása alatt készült
második (a Zenész portréja után) portréja.
A kép a milánói nagykövetnek, Lodovico Sforza
kedvencének
a lányát ábrázolja.
Leonardo da Vinci
mesterien fejezte ki az ábrázolt
figura belsõ gazdagságát.
Kiérzõdik a nõ energiája,
határozott és erõs karaktere.
Egyszerre eleven
és félénk,
mint a fehér menyét,
amelyet a kezében tart.
A gyönyörû nõ
finom ajkán
megjelenik - a más képekrõl
már ismert - alig észrevehetõ,
titokzatos mosoly.
|
Utolsó vacsora (1495-1497)

|
„Lodovico Sforza 1494-ben megrendel Leonardonál
egy képet, amely az Utolsó vacsorát
ábrázolja. Azt szeretné, ha a mû a
milánói Santa Maria delle Grazie templomba kerülne.
A mûvész 1495-ben
lát munkához. Az asztal egyik oldalánál ülõ apostolok hármas
csoportokban,
Krisztus két oldalán szimmetrikusan helyezkednek el. Közöttük van Júdás
is
(Krisztustól balra a harmadik), ami meglehetõsen
bátor döntés volt
abban az idõben. Júdást ugyanis az asztal végén, Krisztustól és a többi
tanítványtól távol szokták ábrázolni.
A festõ a vacsora legdrámaibb pillanatát
ábrázolja, amikor Krisztus az apostolokhoz fordul:
„Bizony mondom
néktek, egyiktek elárul” (Szent Máté Evangéliuma 26,21).”
Leonardo valószínûleg három évig, 1495 és 1498
között dolgozott rajta.
A hagyományos, gyors falfestési technika, az ún.
freskófestés volt akkoriban elterjedve,
Leonardo azonban nem ezt, hanem
egy sokkal rugalmasabb módszert alkalmazott.
Olyan festéket használt,
amely rendszerint fafelületeknél volt szokás.
Az eljárás nem bizonyult
megbízhatónak, és a kép hamarosan elkezdett leválni a falról.”
|
Mona Lisa (1503-1506)

|
|
|
„Ki ne ismerné Giocondá-t, Leonardo remekmûvét, amely talán az egész
festészet
történetének legismertebb alkotása. Gioconda arca a közösségi
emlékezet része,
ismert az egész világon, másolták, fényképezték, karikatúrákat
készítettek róla és
sokszorosították ezerszámra. Mindezek ellenére megõrizte
titokzatosságát,
megfejthetetlen titkát, amely úgy fedi el ezt a képet,
mint a sûrû köd az õszi tájat.
Nem az itt a legfontosabb, hogy igaza van-e
Vasarinak, aki úgy véli, felfedezte,
hogy Leonardo egy bizonyos Francesco
Giocondo-nak a feleségét ábrázolja,
és nem az a fontos, hogy a mögötte elterülõ
táj Toscana, Lombardia, vagy
egy teljesen a festõ által kreált táj. A legérdekesebb
kérdés annak a kapcsolatnak
a feltárása, ami az elsõ képsíkban levõ figura
és
a mögötte látható természet között megfigyelhetõ. Ezen a képen is megtalálható
a Leonardo da Vincire oly jellemzõ sfumato. Ez a természet rejtélyes erõinek
jelenlétét
hivatott kifejezni, amelynek hatalmát az ember kizárólag csak
észlelheti, de képtelen
ésszel felfogni. Leonardo folyamatosan kutatja az
ember helyét a világban.
Az egyik lehetséges választ a mûvész talán Mona
Lisa egyedülálló mosolyával fejezi ki.
Gioconda arcáról paradox módon megfontolt
választékossággal teli bölcsesség sugárzik,
amelybe azonban nyugtalanság
is vegyül.
|
Keresztelõ Szent János (1513-1516)

|
„A Keresztelõ Szent János
Leonardo da Vinci utolsó
remekmûve, amelyet
halála
elõtt
három évvel festett.
A szent megvilágított alakja
a homályból
bukkan elõ.
Nehéz meghatározni a ráesõ fény
forrását. Sõt mi több,
a figura
rajza
észrevehetetlen, ebbõl eredõen a
kontúrjai megfoghatatlanok.
Kétértelmû,
hermafrodita
jellegû, rejtélyes küllemû
figurát ábrázol a festmény.
A
mû szemlélõje
szinte hipnotizáltan ingadozik, hogy
férfit, vagy nõt lát-e.
Leonardo da Vinci
Keresztelõ János-a
inkább emlékeztet a
mûvész képzeletében
született ephéboszra,
és nem mint ahogy az
Evangélium kívánja - aszkéta
keresztény prófétára.
Lényegében Keresztelõ Szent János az ideális, az
átlagembernél tökéletesebb, ezért annak
boldogtalanságától mentes,
ideális
embertípusról szõtt
vágyak megtestesítõje)
|
|

forrás: internet
|
|
Kapcsolódó hírek:
KOVÁCS ERZSI EMLÉKÉRE
ARADI VÉRTANÚK TISZTELETÉRE
MÓRICZ ZSIGMOND 1879-1942
TRIANONI MEGEMLÉKEZÉS