Lébény: LEONARDO DA VINCI

Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 275 fő
  • Képek - 1336 db
  • Videók - 763 db
  • Blogbejegyzések - 535 db
  • Fórumtémák - 2 db
  • Linkek - 65 db

Üdvözlettel,

Lébény klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 275 fő
  • Képek - 1336 db
  • Videók - 763 db
  • Blogbejegyzések - 535 db
  • Fórumtémák - 2 db
  • Linkek - 65 db

Üdvözlettel,

Lébény klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 275 fő
  • Képek - 1336 db
  • Videók - 763 db
  • Blogbejegyzések - 535 db
  • Fórumtémák - 2 db
  • Linkek - 65 db

Üdvözlettel,

Lébény klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Lébény klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 275 fő
  • Képek - 1336 db
  • Videók - 763 db
  • Blogbejegyzések - 535 db
  • Fórumtémák - 2 db
  • Linkek - 65 db

Üdvözlettel,

Lébény klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

 

Leonardo da Vinci

olasz festő, tudós, hadmérnök, feltaláló, szobrász, építész, zeneszerző, költő és író
1452. április 15. — 1519. május 2.

 

 

 

 

 

Sziklás Madonna (1483-1486)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„A Sziklás Madonna Leonardo da Vinci elsõ képe, amelyet milánói tartózkodása alatt

festett. Azzal a céllal készült a mû, hogy majd a milánói San Francesco Grande templom

Szeplõtelen Fogantatás kápolnájának

a szárnyas-oltárát díszítse. A barlang témája mindig lenyûgözte az olasz mestert.

Szerinte a barlangok sajátos geológiai zsigerek, amelyekben a "fortélyos természet"

elhelyezte hatalmas és titokzatos szervezetét. Elõször a Sziklás Madonna címe

így hangzott: Madonna a Kisdeddel, Keresztelõ Szent Jánossal és az angyallal.

A kép hátterében gleccserekre emlékeztetõ hegyek láthatók,

ami a természet végtelenségét hivatott jelképezni - minden valószínûség szerint

ez a kép igazi témája. A mûvész ugyanennek a témának még egy verzióját elkészíti,

amely ma a londoni National Gallery tulajdonát képezi.”

 

 

Hermelines nõ (1485-1490)

 

 

 

„A Hermelines nõ

a lengyel irodalomban

Nõ menyéttel, vagy

Nõ menyétkével címen is

szerepel,

Leonardo da Vinci elsõ milánói

tartózkodása alatt készült

második (a Zenész portréja után) portréja. A kép a milánói nagykövetnek, Lodovico Sforza

kedvencének

a lányát ábrázolja.

Leonardo da Vinci

mesterien fejezte ki az ábrázolt

figura belsõ gazdagságát.

Kiérzõdik a nõ energiája,

határozott és erõs karaktere.

Egyszerre eleven és félénk,

mint a fehér menyét,

amelyet a kezében tart.

A gyönyörû nõ finom ajkán

megjelenik - a más képekrõl

már ismert - alig észrevehetõ,

titokzatos mosoly.

 

 

 

 


Utolsó vacsora (1495-1497)

 

 

 

„Lodovico Sforza 1494-ben megrendel Leonardonál egy képet, amely az Utolsó vacsorát

ábrázolja. Azt szeretné, ha a mû a milánói Santa Maria delle Grazie templomba kerülne.

A mûvész 1495-ben lát munkához. Az asztal egyik oldalánál ülõ apostolok hármas

csoportokban, Krisztus két oldalán szimmetrikusan helyezkednek el. Közöttük van Júdás is

(Krisztustól balra a harmadik), ami meglehetõsen

bátor döntés volt abban az idõben. Júdást ugyanis az asztal végén, Krisztustól és a többi

tanítványtól távol szokták ábrázolni.

A festõ a vacsora legdrámaibb pillanatát ábrázolja, amikor Krisztus az apostolokhoz fordul:

 

 

„Bizony mondom néktek, egyiktek elárul” (Szent Máté Evangéliuma 26,21).” 

 

Leonardo valószínûleg három évig, 1495 és 1498 között dolgozott rajta.

A hagyományos, gyors falfestési technika, az ún. freskófestés volt akkoriban elterjedve,

Leonardo azonban nem ezt, hanem egy sokkal rugalmasabb módszert alkalmazott.

Olyan festéket használt, amely rendszerint fafelületeknél volt szokás.

Az eljárás nem bizonyult megbízhatónak, és a kép hamarosan elkezdett leválni a falról.”

 

 

Mona Lisa (1503-1506)

 

 

 

 


„Ki ne ismerné Giocondá-t, Leonardo remekmûvét, amely talán az egész festészet

történetének legismertebb alkotása. Gioconda arca a közösségi emlékezet része,

ismert az egész világon, másolták, fényképezték, karikatúrákat készítettek róla és

sokszorosították ezerszámra. Mindezek ellenére megõrizte titokzatosságát,

megfejthetetlen titkát, amely úgy fedi el ezt a képet, mint a sûrû köd az õszi tájat.

Nem az itt a legfontosabb, hogy igaza van-e Vasarinak, aki úgy véli, felfedezte,

hogy Leonardo egy bizonyos Francesco Giocondo-nak a feleségét ábrázolja,

és nem az a fontos, hogy a mögötte elterülõ táj Toscana, Lombardia, vagy

egy teljesen a festõ által kreált táj. A legérdekesebb kérdés annak a kapcsolatnak

a feltárása, ami az elsõ képsíkban levõ figura és

a mögötte látható természet között megfigyelhetõ. Ezen a képen is megtalálható

a Leonardo da Vincire oly jellemzõ sfumato. Ez a természet rejtélyes erõinek jelenlétét

hivatott kifejezni, amelynek hatalmát az ember kizárólag csak észlelheti, de képtelen

ésszel felfogni. Leonardo folyamatosan kutatja az ember helyét a világban.

Az egyik lehetséges választ a mûvész talán Mona Lisa egyedülálló mosolyával fejezi ki.

Gioconda arcáról paradox módon megfontolt választékossággal teli bölcsesség sugárzik,

amelybe azonban nyugtalanság is vegyül.

 

Keresztelõ Szent János (1513-1516)

 

 

 

„A Keresztelõ Szent János

Leonardo da Vinci utolsó

remekmûve, amelyet halála

elõtt

három évvel festett.

A szent megvilágított alakja

a homályból bukkan elõ.

Nehéz meghatározni a ráesõ fény

forrását. Sõt mi több,

a figura rajza

észrevehetetlen, ebbõl eredõen a

kontúrjai megfoghatatlanok.

Kétértelmû, hermafrodita

jellegû, rejtélyes küllemû

figurát ábrázol a festmény.

A mû szemlélõje

szinte hipnotizáltan ingadozik, hogy

férfit, vagy nõt lát-e.

Leonardo da Vinci

Keresztelõ János-a

inkább emlékeztet a

mûvész képzeletében

született ephéboszra,

és nem mint ahogy az

Evangélium kívánja - aszkéta keresztény prófétára.

Lényegében Keresztelõ Szent János az ideális, az átlagembernél tökéletesebb, ezért annak

boldogtalanságától mentes,

ideális embertípusról szõtt

vágyak megtestesítõje)

 

 

forrás: internet

Címkék: emlÉkezÉs

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu